عناصر سازنده فرشها و شاخص های انواع آهار فرش

خرید آنلاین فرش ماشینی و دستباف با تضمین قیمت

عناصر سازنده فرشها و شاخص های انواع آهار فرش

۵ بازديد
خصوصیات ساختار فرش
شانه و تراکم فرش 
شانه و تراکم فرش ماشینی یکی از فاکتورهای مهمی است که در تولید فرش ماشینی باید به آن توجه کرد. شانه تعداد گره ها در هر متر عرض فرش است. به عنوان مثال، یک فرش 1000 شانه به ابعاد 4×3 متر دارای 3000 گره در عرض فرش است. تعداد گره های عرضی فرش توسط شانه های فلزی دستگاه قالی بافی مشخص می شود. تراکم مانند شانه اصطلاحی است که به تعداد گره در هر متر طول فرش اشاره دارد. به طور معمول، تعداد گره های طولی بیشتر از تعداد گره های عرضی است. مثلاً فرشی با تراکم 2000 و ابعاد 3*2 متر دارای 6000 گره در طول فرش می باشد. هرچه تعداد شانه و تراکم فرش ماشینی بیشتر باشد بافت آن ریزتر می شود و در نتیجه بیشتر شبیه فرش دستباف می شوند.
نخ خاب فرش 
به نخ ها و الیافی که در سطح فرش استفاده می شود، نخ خاب می گویند. این نوع نخ را می توان لمس کرد و وقتی روی آن راه می روید یا دستتان را روی آن می گذارید، نرمی آن را حس می کنید. در فرش های دستباف از الیاف طبیعی مانند پشم، کرک و ابریشم برای بافتن نخ خاب استفاده می شود، اما انواع الیافی که برای نخ خاب در فرش های ماشینی استفاده می شود متفاوت است و اغلب از نخ های مصنوعی مانند پلی پروپیلن ساخته می شود. ، پلی استر یا ابریشم مصنوعی از نخ ترکی و اکریلیک استفاده می شود.
نخ پود فرش
به نخ هایی که استحکام و پایداری فرش را بر عهده دارند، نخ های پود می گویند که زیر و روی گره های اصلی کشیده می شود. به طور کلی می توان نقش نخ پود را نگهدارنده نخ تار دانست. جنس این نوع نخ ها عمدتاً پنبه است. برخی از تولیدکنندگان نیز برای این منظور از الیاف پلی استر استفاده می کنند.


برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با فرش و خرید فرش ماشینی و فرش دستباف در انواع مختلف و با شرایط خرید عالی از فروشگاه آنلاین آقای فرش دیدن فرمایید.

شاخص های مهم برای مقایسه خواص و ویژگی های انواع آهار مورد استفاده برای تکمیل فرش
 
به طور کلی، در مقایسه انواع آهارمورد استفاده در تکمیل فرش، شاخص های زیادی دخیل است. در ادامه این شاخص ها به صورت یک به یک مورد بررسی قرار گرفته اند:
 
درصد مواد جامد
درصد مواد جامد تشکیل دهنده انواع مختلف رزین مورد استفاده به عنوان عامل مهمی در افزایش وزن فرش پس از اتمام عملیات در نظر گرفته می شود. در این میان عوامل دیگری مانند ریشه و حاشیه نیز موثر است.
پس از آهار خوردن پشت فرش، فرش برای خشک کردن به دستگاه استنتر (خشک کن) منتقل می شود. در این زمان در مراحل مختلف آهار پشت فرش پخته می شود که این امر نیز در اثر تبخیر آب آهار ایجاد می شود. به دلیل تبخیر محلول آهار، تنها مواد جامد تشکیل دهنده آهار در پشت فرش باقی می مانند.
 
بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد انواع آهار مورد استفاده در صنعت فرش ماشینی، درصد مواد جامد تشکیل دهنده آهار در محدوده 50-48 درصد قرار دارد.
 
نرمی فیلم آهار
دمای انتقال شیشه ای (Tg) عامل مهمی در تعیین نرمی و سختی فیلم آهار است. در این موارد، هر چه دمای انتقال شیشه ای آهار استفاده شده بیشتر باشد، لایه آهار تشکیل شده سفت تر خواهد بود. حال اگر بخواهیم دو نوع رزین مورد استفاده در پرداخت فرش (SBR و PVA) را با هم مقایسه کنیم، دمای انتقال پلی وینیل الکل و شیشه استایرن بوتا دی ان 32 درجه سانتیگراد و در محدوده منفی 25 و 15 درجه سانتیگراد خواهد بود. بر اساس مقادیر دمای انتقال شیشه ای این دو رزین، فیلم به دست آمده از رزین استایرن بوتا دی ان نرم تر از رزین پلی وینیل الکل است.
 
شفافیت فیلم آهار
شفافیت فیلم آهار عامل مهمی در کنترل کیفیت انواع فرش ماشینی است. عوامل مختلفی مانند وجود ناخالصی ها، مواد افزودنی مانند پودر سنگ، نشاسته، کربوکسی متیل سلولز، تایلوز و کربنات کلسیم منجر به کاهش شفافیت لایه آهار تشکیل شده در پشت فرش می شود.
به دلیل افزودن نشاسته یا در برخی موارد کربنات کلسیم و پودر سنگ به پلی وینیل استات به منظور کاهش مصرف در هر متر مربع، لایه تشکیل شده از این ماده عموماً تیره تر از فیلم استایرن بوتا دی ان است.
 
دوام و پایداری فیلم آهار در برابر شستشو
از دیگر شاخص های مهم در کنترل کیفیت آهار مورد استفاده در فرش های ماشینی می توان به دوام و پایداری فیلم آهار در برابر عملیات شستشو اشاره کرد.
بر اساس شواهد موجود، استایرن بوتا دی ان نامحلول در آب و پلی وینیل استات و کوپلیمرهای آن محلول در آب هستند. لازم به ذکر است در سال های اخیر تولیدکنندگان آهار پلی وینیل استات برای رفع این عیب اقدام به تولید کوپلیمرهای اکریلیک کرده اند که تا حدودی در رفع این عیب موثر بوده است. بر اساس مقایسه بین کوپلیمرهای اکریلیک و استایرن بوتا دی ان، فیلم به دست آمده از استایرن بوتا دی ان از پایداری بیشتری در برابر عملیات شستشو برخوردار است که به دلیل پایه غیر آبی (غیر قطبی) آن نیز می باشد.
 
خرید فرش بصورت اینترنتی از مرغوب ترین فرش های‌ ماشینی ،دستباف ، تابلو فرش  و  صنایع دستی در جدیدترین طرح ها بدون واسطه  همراه با ارسال رایگان و تضمین قیمت در مجموعه آقای فرش، برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات خود در رابطه با مجموعه آقای فرش و خرید فرش از طریق وبسایت این مجموعه اقدام کنید.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.